آیا احتمال سقوط آسانسور وجود دارد؟

آیا احتمال سقوط آسانسور وجود دارد؟
احتمال سقوط آسانسور به حدی کم است که آسانسور یکی از امن ترین وسایل حمل و نقل در جهان به شمار می رود. این به این دلیل است که یک آسانسور نه تنها از طناب ها آویزان است، بلکه مکانیسم های ایمنی دیگری اطمینان می دهند که سقوط آزاد غیرممکن است.

سیستم ایمنی یک آسانسور از چندین جزء تشکیل شده است که در ادامه به آن می پردازیم.

طناب های فولادی(سیم بکسل ها): این طناب ها می توانند ۱۲ تا ۱۶ برابر حداکثر وزن مجاز را تحمل کنند. یک آسانسور اولاً دارای طناب های کششی و ثانیاً طناب های ایمنی است که دومی در مواقع اضطراری کار طناب های کششی را بر عهده می گیرد.

ترمز ایمنی(پاراشوت): وسیله ای است که در صورت افزایش سرعت آسانسور و یا پارگی سیستم تعلیق، کابین آسانسور را با استفاده از فک های گوه ای شکل خود به ریل های راهنما قفل می کند. جهت آزادسازی ترمز ایمنی، آسانسور میبایست در ابتدا فقط به سمت بالا حرکت کند. این اختراع را می توان به الیشا گریوز اوتیس آمریکایی نسبت داد که در اوایل سال ۱۸۵۳ آن را معرفی کرد.

گاورنر(کنترل کننده سرعت): این وسیله ایمنی از حرکت خیلی سریع کابین آسانسور جلوگیری می کند. در صورت تجاوز سرعت از یک حد مشخص، ابتدا به صورت الکتریکی برق ورودی موتور آسانسور را قطع میکند و پس از آن به صورت مکانیکی ترمز ایمنی را فعال می کند. این وسیله ایمنی مستقل از سایر بخش های عملیاتی آسانسور می باشد و حتی در صورت قطع برق نیز عمل می کند.

با این حال، ایمنی آسانسور فراتر از جلوگیری از سقوط می باشد. وسیله های ایمنی دیگری شامل قفل ایمنی درب، ضربه گیر(بافر) یا کلید هشدار اضطراری، تماس اضطراری و همچنین روشنایی اضطراری نیز در نظر گرفته شده است. همچنین آپشن های ایمنی شامل سیستم نجات اضطراری خودکار و همچنین سیستم های حفاظت از آتش نیز جهت افزایش ایمنی قابل استفاده می باشد.

اصولاً ایمنی آسانسور بر اساس دستورالعمل‌های صادر شده توسط اتحادیه اروپا می باشد که در ایران به عنوان استاندارد ملی آسانسور(۱-۶۳۰۳) تدوین و اجرایی شده است. دستورالعمل آسانسور الزامات عرضه آسانسور در بازار و وضعیت آسانسورها در اروپا را تنظیم می کند و از جمله آن میتوان الزامات سیستم تماس اضطراری آسانسور را نام برد. علاوه بر این، در اروپا سازندگان آسانسور مانند شیندلر یا تیسن کروپ ملزم به انجام آزمون های ایمنی برای تمام تجهیزات می باشند. برای مثال سطح ایمنی فعلی توسط TÜV ارزیابی می شود.

در ایران نیز گواهینامه استاندارد آسانسور یکی از مدارک لازم جهت صدور گواهی پایان کار ساختمان می باشد و سازندگان محترم ساختمان می بایست آسانسورهای خود را با درخواست از سازمان ملی استاندارد تحت بازرسی استاندارد قرار داده و در پایان مراحل با دریافت گواهینامه استاندارد جهت اخذ پایان کار ساختمان اقدام نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button